Semua umat Islam tahu bahawa Sayyidina Ali bin Abu Talib dan Mu'awiyah bin Abu Sufyan kedua-duanya adalah sahabat Rasulullah saw. Bahkan semua umat Islam tahu bahawa Sayyidina Ali bin Abu Talib ialah saudara sepupu Rasulullah saw merangkap anak angkat dan menantu baginda suami kepada puteri bongsu baginda yang paling baginda cintai Sayyidah Fatimah az-Zahra' rha. Dan semua umat Islam tahu bahawa Mu'awiyah bin Abu Sufyan adalah adik ipar Rasulullah saw kerana salah seorang isteri Rasulullah saw yang bernama Ummul Mu'minin Sayyidatina Ummu Habibah binti Abu Sufyan adalah kekandanya. Kedua-duanya sudahlah sahabat Nabi, bahkan orang-orang yang mempunyai pertalian kekeluargaan yang sangat dekat dengan baginda.
Namun yang malangnya, setelah wafatnya Rasulullah saw, telah terjadi persengketaan yang parah di antara Ali dengan Mu'awiyah. Bahkan sampai ke tahap saling serang menyerang dan bunuh membunuh. Kesudahannya golongan para penyokong Mu'awiyah dinamakan kaum Ahlis Sunnah wal Jamaah, manakala para pendokong Ali dinamakan kaum Syiah. Kaum Ahlis Sunnah wal Jamaah dikatakan golongan yang selamat di akhirat nanti. Ini dikatakan berdasarkan kepada hadith-hadith Rasulullah saw. Manakala golongan yang dinamakan Syiah yang merupakan para pendokong Sayyidina Ali bin Abu Talib dikatakan sebagai golongan yang tersesat dan bakal masuk neraka.
Tidakkah tuan-tuan dan sidang pembaca merasa hairan dengan label sebegini?
Marilah kita memulakan perbahasan mengenai perkara ini.
Dikatakan ada hadith yang menyebut bahawa, " Umat Islam akan berpecah kepada 73 puak. Hanya satu puak sahaja yang akan masuk syurga. Para sahabat bertanya Rasululah saw tentang puak yang satu itu? Rasulullah saw menjawab, " Itulah Ahlis Sunnah wal Jamaah."
Jelas hadith ini menunjukkan bahawa golongan Mu'awiyah bin Abu Sufyan yang akan masuk syurga, manakala golongan Sayyidina Ali bin Abu Talib akan masuk neraka. Apakah masuk di akal tuan-tuan dan sidang pembaca blog saya ini tentang persoalan ini?
Baiklah mari kita buat satu pertanyaan, ketika Sayyidina Ali bin Abu Talib menjadi Khalifah Irrasyidin yang keempat, siapakah ketika itu yang dinamakan kaum Ahlis Sunnah wal Jamaah? Apakah pihak pemerintah iaitu pihak Khalifah Ali bin Abu Talib atau pihak Mu'awiyah bin Abu Sufyan yang ketika itu adalah penentang pemerintah Islam?
Sebelum kita membicarakan lebih jauh persoalan ini, marilah kita melihat dahulu makna Ahlis Sunnah wal Jamaah. Ahlis Sunnah wal Jamaah bererti golongan yang berpegang kepada sunnah Rasulullah saw dan para sahabat baginda. Yang menjadi persoalan sekarang ialah apakah golongan Khalifah Ali bin Abu Talib itu tidak berpegang kepada sunnah Rasulullah saw dan tidak berpegang kepada pegangan para sahabat Rasulullah saw? Dan apakah ketika pihak Mu'awiyah bin Abu Sufyan yang merupakan pihak penderhaka sangat berpegang kepada sunnah Rasulullah saw dan pegangan para sahabat Rasulullah saw yang ramai?
Cuba kita telitikan, Khalifah Ali bin Abu Talib adalah pihak pemerintah, dan hidup serta menjalani kehidupan serta undang-undang atau polisi pemerintahan berdasarkan kepada ajaran al-Qur'an dan sunnah Nabi, dan disokong pula oleh segolongan besar para sahabat Rasulullah saw. Sudah tentu pihak Khalifah Ali bin Abu Talib ketika itu adalah golongan yang dikatakan Ahlis Sunnah wal Jamaah. Manakala pihak Mu'awiyah bin Abu Sufyan yang merupakan pihak pemberontak dan disokong oleh sebahagian para sahabat Rasulullah saw dan menjalani kehidupan agak mewah dan menyeleweng daripada sunnah-sunnah Rasulullah saw yang sederhana agak terkeluar sedikit daripada landasan puak yang dinamakan Ahlis Sunnah wal Jamaah. Jadi ketika ini pihak Khalifah Ali bin Abu Talib yang sepatutnya dinamakan golongan Ahlis Sunnah wal Jamaah, bukan pihak Mu'awiyah bin Abu Sufyan.
Di kalangan para sahabat Nabi telah berlaku perselisihan hebat sebaik sahaja Rasulullah saw wafat. Mereka telah berpecah kepada tiga golongan atau puak. Golongan pertama ialah golongan Abu Bakar as-Siddiq, Umar bin al-Khattab dan Abu Ubaidah bin al-Jarrah. Golongan kedua ialah golongan Ali bin Abu Talib. Manakala golongan ketiga ialah golongan Saad bin Ubadah al-Ansari. Tetapi dua puak iaitu puak Abu Bakar dan puak Ali telah bercantum kembali setelah Fatimah rha wafat. Manakala Saad bin Ubadah telah melarikan diri ke negeri Syam. Di saat itu jadilah para sahabat Rasulullah saw satu jamaah yang kuat di bawah pimpinan Khalifah Abu Bakar as-Siddiq. Kestabilan ini berpanjangan hinggalah ke zaman enam tahun pertama pemerintahan Khalifah Uthman bin Affan.
Setelah masuk enam tahun kedua atau tahun ke tujuh pemerintahan Khalifah Uthman bin Affan, pergolakan dan perpecahan kembali semula iaitu di antara pihak Khalifah dengan para sahabat Nabi dari Mesir, Kufah, Basrah dan juga segolongan sahabat Nabi yang berdiam di kota Madinah sendiri seperti Ummul Mu'minin Aisyah, Abu Zar al-Ghifari dan Ali bin Abu Talib sendiri. Sahabat yang tinggal di Madinah yang mulai retak hubungannya dengan Khalifah Uthman bin Affan kerana mempersoalkan kebijaksanaan politik khalifah ialah Aisyah, Ammar bin Yasir, Abu Zar al-Ghifari dan Ali. Sahabat dari Mesir ialah Muhammad bin Abu Bakar as-Siddiq. Manakala sahabat-sahabat dari Kufah dan Basrah tidaklah saya ketahui mereka kerana kedangkalan pengetahuan saya sendiri.
Setelah terjadi pembunuhan ke atas Khalifah Uthman bin Affan, para sahabat Rasulullah saw terus berpecah. Satu golongan di bawah pimpinan Sayyidina Ali bin Abu Talib yang berpusat di kota Kufah sebagai khalifah umat Islam yang sah. Satu golongan lagi di bawah pimpinan Mu'awiyah bin Abu Sufyan yang berpusat di kota Damsyik, ibukota negeri Syam sebagai golongan pemberontak yang keliru. Setelah Ali wafat, umat Islam bersatu kembali di bawah panji-panji Khalifah Mu'awiyah bin Abu Sufyan. Kemudian setelah Yazid putera Mu'awiyah menaiki kerusi khalifah umat Islam, para sahabat berpecah kembali iaitu setelah Abdullah bin az-Zubair lari ke kota Mekah, dan Husein putera Ali bin Abu Talib juga telah lari dari kota Madinah ke kota Mekah, kemudian ke kota Kufah.
Masa Marwan, Abdul Malik, al-Walid, Sulaiman, Yazid bin al-Walid, al-Walid bin Yazid hinggalah ke zaman Marwan bin Muhammad bin Marwan bin al-Hakkam umat Islam terus berpecah dan menentang kerajaan bani Umayyah.
Sekarang marilah kita membuat pengkajian tentang kedudukan hadith Ahlis Sunnah wal Jamaah itu sahaja Ahli Syurga. Siapakah Ahli Sunnah wal Jamaah di antara golongan Abu Bakar as-Siddiq, Umar dan Abu Ubaidah di satu pihak, Sayyidina Ali di satu pihak dan Saad bin Ubadah di satu pihak. Tentu jawabnya semua sahabat tak kira mereka di pihak Abu Bakar, Ali dan Saad adalah semuanya benar-benar berpegang kepada sunnah Rasulullah saw. Cuma yang ketiga-tiganya selisih hanyalah soal khalifah sahaja. Ini adalah soal pendapat. Soal ijtihad. Dan bagaimanakah pula dengan persoalan Wal Jamaah? Tentulah jawapannya pihak yang ramai iaitu pihak Abu Bakar. Manakala pihak Ali dan Saad adalah pihak yang sedikit. Dan tentunya mereka kedua yang akhir ini bukan termasuk Wal Jamaah.
Kalau begitu, di saat kekhalifahan Abu Bakar as-Siddiq selama enam bulan pertama pemerintahan baginda, maka pihak Ali dan pihak Saad bin Ubadah serta para pengikut mereka berdua bukanlah dapat dikira Ahlis Sunnah wal Jamaah. Maka pihak Ali dan para penyokongnya iaitu Ammar bin Yasir, Abu Zar al-Ghifari, Miqdad bin al-Aswad, Salman al-Farisi, Fatimah, Hasan, Husein dan beberapa orang lagi seperti Jabir bin Abdullah serta puak-puak Saad akan masuk neraka jahannam. Lojikkah?
Di dalam enam tahun pemerintahan Khalifah Uthman bin Affan pula yang dikira bukan Ahlis Sunnah wal Jamaah pula ialah Siti Aisyah, Sayyidina Ali, Abu Zar al-Ghifari, Muhammad bin Abu Bakar as-Siddiq dan ramai lagi para sahabat dari Mesir, Kufah dan Basrah. Apakah mereka-mereka ini terutama Siti Aisyah, Sayyidina Ali, Abu Zar dan Muhammad bin Abu Bakar akan masuk neraka, lojikkah?
Di masa Ali menjadi khalifah yang bukan Ahlis Sunnah wal Jamaah pula ialah puak penyokong Mu'awiyah kerana di dalam peperangan Siffin tentera Ali seramai 98,000 orang, manakala tentera Mu'awiyah hanya seramai 85,000 orang. Jadi Mu'awiyah dan para penyokongnya adalah dari golongan sedikit dan pastinya bukan dari golongan Ahlis Sunnah wal Jamaah. Maka Mu'awiyah pula yang akan masuk neraka, lojikkah ini?
Setelah Yazid putera Mu'awiyah menjadi khalifah yang didokong oleh sebahagian besar umat Islam termasuk para sahabat nabi yang besar-besar, yang dikira bukan Ahlis Sunnah wal Jamaah pula ialah Abdullah bin az-Zubair dan Sayyidina Husein kerana mereka adalah dari puak penentang kerajaan dan sedikit pula. Jadi Ibnuz Zubair dan Husein cucunda Rasulullah saw pula yang akan masuk neraka. Apakah ini lojik? Selepas kemangkatan Khalifah Yazid, naik pula Marwan bin al-Hakkam, sedang golongan penentangnya adalah golongan yang sedikit, iaitu para pendokong perjuangan keturunan Sayyidina Ali yang terkenal baik-baik dan salih-salih, sedangkan yang menyokong kerajaan bani Umayyah kebanyakannya orang-orang yang tidak sesalih para pendokong perjuangan keturunan Ali yang digelar orang-orang SYIAH. Di sini ternyata bahawa para pendokong keluarga Sayyidina Ali akan masuk neraka. Sedangkan pendokong-pendokong kerajaan bani Umayyah semuanya akan masuk syurga kerana mereka adalah Jamaah Ahlis Sunnah.
Benar-benar menjadi pertanyaan kepada kita, apakah Ahlis Sunnah wal Jamaah itu ialah golongan yang ramai dari kalangan para sahabat Rasulullah saw? Sedangkan golongan para sahabat Rasulullah saw yang sedikit bukan Ahlis Sunnah wal Jamaah? Yang lebih anihnya di satu masa Sayyidina Ali dan pengikutnya akan masuk syurga, manakala Mu'awiyah dan para penyokongnya masuk neraka, iaitu di masa kekhalifahan Ali kerana jamaah umat Islam yang majoriti ialah para penyokong Khalifah Ali. Manakala di masa yang lain pula Mu'awiyah dan para pendokongnya masuk syurga. Manakala para penyokong Ali yang nyata-nyata kelmarin telah masuk syurga, hari ini masuk neraka pula iaitu di masa kekhalifahan Mu'awiyah dan Yazid, sebab masa ini para pendokong Mu'awiyah dan Yazid adalah majoriti umat Islam. Mengapa jadi begini? Kalau orang itu sudah masuk syurga, masakan pada saat itu juga ia akan masuk neraka?
Imam2 Abu Hanifah, Malik, asy-Syafie dan Ahmad bin Hanbal bukanlah dari jumlah umat Islam yang ramai. Abu Hanifah tidak mahu bekerjasama dengan Khalifah Marwan bin Muhammad dan Khalifah Abu Ja'far al-Mansur. Ia termasuk ke dalam puak yang sedikit kerana ia berkomplot dengan Zaid bin Ali, pemimpin pemberontak Syiah yang menentang kerajaan bani Umayyah. Semua mereka tidak mahu bekerjasama dengan pemerintahan yang didokong oleh orang-orang Islam yang ramai ( majoriti ).
Jelas di sini tidak lojiknya bahawa maksud hadith bahawa Ahlis Sunnah wal Jamaah ialah majoriti umat Islam yang bersatu di bawah satu pimpinan seorang ketua negara ( Khalifah, Raja, Sultan, Pemimpin Revolusi, Presiden dan PM ). Yang jelas maksud hadith ini ialah Ahlis Sunnah wal Jamaah yang satu-satunya daripada 70 firqah umat Islam yang akan masuk syurga ialah orang-orang yang mengikut sunnah-sunnah Rasulullah saw dan pertunjuk-pertunjuk baginda, bukannya orang-orang Islam yang bersekongkol di bawah satu pemerintah Islam yang tidak lagi berpegang kepada sunnah Rasulullah saw dan sunnah-sunnah para sahabat baginda.
Oleh kerana setiap para sahabat Rasulullah saw semuanya benar-benar berpegang kepada semua sunnah dan pertunjuk Rasulullah saw, maka maka orang-orang yang mengikut dan berpegang kepada pertunjuk Abu Bakar as-Siddiq dalam semua perkara, maka orang itu adalah dikira Ahlis Sunnah wal Jamaah. Orang-orang yang mengikut dan berpegang kepada pertunjuk Umar dia adalah Ahlis Sunnah wal Jamaah. Orang-orang yang mengikut dan berpegang kepada pertunjuk Uthman adalah Ahlis Sunnah wal Jamaah. Orang yang mengikut dan berpegang kepada pertunjuk Ali maka dia adalah Ahlis Sunnah wal Jamaah. Orang-orang yang mengikut dan berpegang kepada pertunjuk Aisyah, adalah Ahlis Sunnah wal Jamaah. Demikianlah orang-orang yang berpegang dan mengikut pertunjuk salah seorang daripada sahabat-sahabat Rasulullah saw, maka dia sebenar-benarnya Ahlis Sunnah wal Jamaah, sekalipun ia seorang sahaja yang berada di satu pihak sedangkan orang-orang Islam yang majoriti berada di dalam kepaduan yang kukuh.
Teringat saya kepada kata-kata Abdullah bin Mas'ud, ulama' sahabat yang terkemuka, " Orang-orang yang teguh mengikut dan berpegang kepada sunnah-sunnah Rasulullah saw dan sunnah-sunnah para sahabat ( yang ia ikut dengan teguh salah seorang daripada mereka ) itulah orang-orang yang berada di atas jalan kebenaran biarpun dia hanya seorang diri." Ini menunjukkan bahawa orang-orang Ahlis Sunnah wal Jamaah itu bukanlah semestinya yang bersekongkol di dalam jemaah orang-orang Islam yang ramai, yang Islam pada nama, tidak pada amalan. Kerana setiap orang sahabat Rasulullah saw tak kira ia berada di dalam puak yang sedikit ( di pihak penentang kerajaan akibat persengketaan di antara mereka ), atau di dalam puak yang ramai ( kerana menyokong pemerintah ), semua mereka adalah Ahlis Sunnah wal Jamaah. Kerana semua mereka makan dari pinggan yang satu, cuma cara mengunyah sahaja yang berlainan. Semua berpegang kepada sunnah-sunnah Rasulullah saw di dalam akidah dan amalan. Cuma batang tubuh mereka sahaja yang terpisah dari jemaah yang ramai.
Namun yang malangnya, setelah wafatnya Rasulullah saw, telah terjadi persengketaan yang parah di antara Ali dengan Mu'awiyah. Bahkan sampai ke tahap saling serang menyerang dan bunuh membunuh. Kesudahannya golongan para penyokong Mu'awiyah dinamakan kaum Ahlis Sunnah wal Jamaah, manakala para pendokong Ali dinamakan kaum Syiah. Kaum Ahlis Sunnah wal Jamaah dikatakan golongan yang selamat di akhirat nanti. Ini dikatakan berdasarkan kepada hadith-hadith Rasulullah saw. Manakala golongan yang dinamakan Syiah yang merupakan para pendokong Sayyidina Ali bin Abu Talib dikatakan sebagai golongan yang tersesat dan bakal masuk neraka.
Tidakkah tuan-tuan dan sidang pembaca merasa hairan dengan label sebegini?
Marilah kita memulakan perbahasan mengenai perkara ini.
Dikatakan ada hadith yang menyebut bahawa, " Umat Islam akan berpecah kepada 73 puak. Hanya satu puak sahaja yang akan masuk syurga. Para sahabat bertanya Rasululah saw tentang puak yang satu itu? Rasulullah saw menjawab, " Itulah Ahlis Sunnah wal Jamaah."
Jelas hadith ini menunjukkan bahawa golongan Mu'awiyah bin Abu Sufyan yang akan masuk syurga, manakala golongan Sayyidina Ali bin Abu Talib akan masuk neraka. Apakah masuk di akal tuan-tuan dan sidang pembaca blog saya ini tentang persoalan ini?
Baiklah mari kita buat satu pertanyaan, ketika Sayyidina Ali bin Abu Talib menjadi Khalifah Irrasyidin yang keempat, siapakah ketika itu yang dinamakan kaum Ahlis Sunnah wal Jamaah? Apakah pihak pemerintah iaitu pihak Khalifah Ali bin Abu Talib atau pihak Mu'awiyah bin Abu Sufyan yang ketika itu adalah penentang pemerintah Islam?
Sebelum kita membicarakan lebih jauh persoalan ini, marilah kita melihat dahulu makna Ahlis Sunnah wal Jamaah. Ahlis Sunnah wal Jamaah bererti golongan yang berpegang kepada sunnah Rasulullah saw dan para sahabat baginda. Yang menjadi persoalan sekarang ialah apakah golongan Khalifah Ali bin Abu Talib itu tidak berpegang kepada sunnah Rasulullah saw dan tidak berpegang kepada pegangan para sahabat Rasulullah saw? Dan apakah ketika pihak Mu'awiyah bin Abu Sufyan yang merupakan pihak penderhaka sangat berpegang kepada sunnah Rasulullah saw dan pegangan para sahabat Rasulullah saw yang ramai?
Cuba kita telitikan, Khalifah Ali bin Abu Talib adalah pihak pemerintah, dan hidup serta menjalani kehidupan serta undang-undang atau polisi pemerintahan berdasarkan kepada ajaran al-Qur'an dan sunnah Nabi, dan disokong pula oleh segolongan besar para sahabat Rasulullah saw. Sudah tentu pihak Khalifah Ali bin Abu Talib ketika itu adalah golongan yang dikatakan Ahlis Sunnah wal Jamaah. Manakala pihak Mu'awiyah bin Abu Sufyan yang merupakan pihak pemberontak dan disokong oleh sebahagian para sahabat Rasulullah saw dan menjalani kehidupan agak mewah dan menyeleweng daripada sunnah-sunnah Rasulullah saw yang sederhana agak terkeluar sedikit daripada landasan puak yang dinamakan Ahlis Sunnah wal Jamaah. Jadi ketika ini pihak Khalifah Ali bin Abu Talib yang sepatutnya dinamakan golongan Ahlis Sunnah wal Jamaah, bukan pihak Mu'awiyah bin Abu Sufyan.
Di kalangan para sahabat Nabi telah berlaku perselisihan hebat sebaik sahaja Rasulullah saw wafat. Mereka telah berpecah kepada tiga golongan atau puak. Golongan pertama ialah golongan Abu Bakar as-Siddiq, Umar bin al-Khattab dan Abu Ubaidah bin al-Jarrah. Golongan kedua ialah golongan Ali bin Abu Talib. Manakala golongan ketiga ialah golongan Saad bin Ubadah al-Ansari. Tetapi dua puak iaitu puak Abu Bakar dan puak Ali telah bercantum kembali setelah Fatimah rha wafat. Manakala Saad bin Ubadah telah melarikan diri ke negeri Syam. Di saat itu jadilah para sahabat Rasulullah saw satu jamaah yang kuat di bawah pimpinan Khalifah Abu Bakar as-Siddiq. Kestabilan ini berpanjangan hinggalah ke zaman enam tahun pertama pemerintahan Khalifah Uthman bin Affan.
Setelah masuk enam tahun kedua atau tahun ke tujuh pemerintahan Khalifah Uthman bin Affan, pergolakan dan perpecahan kembali semula iaitu di antara pihak Khalifah dengan para sahabat Nabi dari Mesir, Kufah, Basrah dan juga segolongan sahabat Nabi yang berdiam di kota Madinah sendiri seperti Ummul Mu'minin Aisyah, Abu Zar al-Ghifari dan Ali bin Abu Talib sendiri. Sahabat yang tinggal di Madinah yang mulai retak hubungannya dengan Khalifah Uthman bin Affan kerana mempersoalkan kebijaksanaan politik khalifah ialah Aisyah, Ammar bin Yasir, Abu Zar al-Ghifari dan Ali. Sahabat dari Mesir ialah Muhammad bin Abu Bakar as-Siddiq. Manakala sahabat-sahabat dari Kufah dan Basrah tidaklah saya ketahui mereka kerana kedangkalan pengetahuan saya sendiri.
Setelah terjadi pembunuhan ke atas Khalifah Uthman bin Affan, para sahabat Rasulullah saw terus berpecah. Satu golongan di bawah pimpinan Sayyidina Ali bin Abu Talib yang berpusat di kota Kufah sebagai khalifah umat Islam yang sah. Satu golongan lagi di bawah pimpinan Mu'awiyah bin Abu Sufyan yang berpusat di kota Damsyik, ibukota negeri Syam sebagai golongan pemberontak yang keliru. Setelah Ali wafat, umat Islam bersatu kembali di bawah panji-panji Khalifah Mu'awiyah bin Abu Sufyan. Kemudian setelah Yazid putera Mu'awiyah menaiki kerusi khalifah umat Islam, para sahabat berpecah kembali iaitu setelah Abdullah bin az-Zubair lari ke kota Mekah, dan Husein putera Ali bin Abu Talib juga telah lari dari kota Madinah ke kota Mekah, kemudian ke kota Kufah.
Masa Marwan, Abdul Malik, al-Walid, Sulaiman, Yazid bin al-Walid, al-Walid bin Yazid hinggalah ke zaman Marwan bin Muhammad bin Marwan bin al-Hakkam umat Islam terus berpecah dan menentang kerajaan bani Umayyah.
Sekarang marilah kita membuat pengkajian tentang kedudukan hadith Ahlis Sunnah wal Jamaah itu sahaja Ahli Syurga. Siapakah Ahli Sunnah wal Jamaah di antara golongan Abu Bakar as-Siddiq, Umar dan Abu Ubaidah di satu pihak, Sayyidina Ali di satu pihak dan Saad bin Ubadah di satu pihak. Tentu jawabnya semua sahabat tak kira mereka di pihak Abu Bakar, Ali dan Saad adalah semuanya benar-benar berpegang kepada sunnah Rasulullah saw. Cuma yang ketiga-tiganya selisih hanyalah soal khalifah sahaja. Ini adalah soal pendapat. Soal ijtihad. Dan bagaimanakah pula dengan persoalan Wal Jamaah? Tentulah jawapannya pihak yang ramai iaitu pihak Abu Bakar. Manakala pihak Ali dan Saad adalah pihak yang sedikit. Dan tentunya mereka kedua yang akhir ini bukan termasuk Wal Jamaah.
Kalau begitu, di saat kekhalifahan Abu Bakar as-Siddiq selama enam bulan pertama pemerintahan baginda, maka pihak Ali dan pihak Saad bin Ubadah serta para pengikut mereka berdua bukanlah dapat dikira Ahlis Sunnah wal Jamaah. Maka pihak Ali dan para penyokongnya iaitu Ammar bin Yasir, Abu Zar al-Ghifari, Miqdad bin al-Aswad, Salman al-Farisi, Fatimah, Hasan, Husein dan beberapa orang lagi seperti Jabir bin Abdullah serta puak-puak Saad akan masuk neraka jahannam. Lojikkah?
Di dalam enam tahun pemerintahan Khalifah Uthman bin Affan pula yang dikira bukan Ahlis Sunnah wal Jamaah pula ialah Siti Aisyah, Sayyidina Ali, Abu Zar al-Ghifari, Muhammad bin Abu Bakar as-Siddiq dan ramai lagi para sahabat dari Mesir, Kufah dan Basrah. Apakah mereka-mereka ini terutama Siti Aisyah, Sayyidina Ali, Abu Zar dan Muhammad bin Abu Bakar akan masuk neraka, lojikkah?
Di masa Ali menjadi khalifah yang bukan Ahlis Sunnah wal Jamaah pula ialah puak penyokong Mu'awiyah kerana di dalam peperangan Siffin tentera Ali seramai 98,000 orang, manakala tentera Mu'awiyah hanya seramai 85,000 orang. Jadi Mu'awiyah dan para penyokongnya adalah dari golongan sedikit dan pastinya bukan dari golongan Ahlis Sunnah wal Jamaah. Maka Mu'awiyah pula yang akan masuk neraka, lojikkah ini?
Setelah Yazid putera Mu'awiyah menjadi khalifah yang didokong oleh sebahagian besar umat Islam termasuk para sahabat nabi yang besar-besar, yang dikira bukan Ahlis Sunnah wal Jamaah pula ialah Abdullah bin az-Zubair dan Sayyidina Husein kerana mereka adalah dari puak penentang kerajaan dan sedikit pula. Jadi Ibnuz Zubair dan Husein cucunda Rasulullah saw pula yang akan masuk neraka. Apakah ini lojik? Selepas kemangkatan Khalifah Yazid, naik pula Marwan bin al-Hakkam, sedang golongan penentangnya adalah golongan yang sedikit, iaitu para pendokong perjuangan keturunan Sayyidina Ali yang terkenal baik-baik dan salih-salih, sedangkan yang menyokong kerajaan bani Umayyah kebanyakannya orang-orang yang tidak sesalih para pendokong perjuangan keturunan Ali yang digelar orang-orang SYIAH. Di sini ternyata bahawa para pendokong keluarga Sayyidina Ali akan masuk neraka. Sedangkan pendokong-pendokong kerajaan bani Umayyah semuanya akan masuk syurga kerana mereka adalah Jamaah Ahlis Sunnah.
Benar-benar menjadi pertanyaan kepada kita, apakah Ahlis Sunnah wal Jamaah itu ialah golongan yang ramai dari kalangan para sahabat Rasulullah saw? Sedangkan golongan para sahabat Rasulullah saw yang sedikit bukan Ahlis Sunnah wal Jamaah? Yang lebih anihnya di satu masa Sayyidina Ali dan pengikutnya akan masuk syurga, manakala Mu'awiyah dan para penyokongnya masuk neraka, iaitu di masa kekhalifahan Ali kerana jamaah umat Islam yang majoriti ialah para penyokong Khalifah Ali. Manakala di masa yang lain pula Mu'awiyah dan para pendokongnya masuk syurga. Manakala para penyokong Ali yang nyata-nyata kelmarin telah masuk syurga, hari ini masuk neraka pula iaitu di masa kekhalifahan Mu'awiyah dan Yazid, sebab masa ini para pendokong Mu'awiyah dan Yazid adalah majoriti umat Islam. Mengapa jadi begini? Kalau orang itu sudah masuk syurga, masakan pada saat itu juga ia akan masuk neraka?
Imam2 Abu Hanifah, Malik, asy-Syafie dan Ahmad bin Hanbal bukanlah dari jumlah umat Islam yang ramai. Abu Hanifah tidak mahu bekerjasama dengan Khalifah Marwan bin Muhammad dan Khalifah Abu Ja'far al-Mansur. Ia termasuk ke dalam puak yang sedikit kerana ia berkomplot dengan Zaid bin Ali, pemimpin pemberontak Syiah yang menentang kerajaan bani Umayyah. Semua mereka tidak mahu bekerjasama dengan pemerintahan yang didokong oleh orang-orang Islam yang ramai ( majoriti ).
Jelas di sini tidak lojiknya bahawa maksud hadith bahawa Ahlis Sunnah wal Jamaah ialah majoriti umat Islam yang bersatu di bawah satu pimpinan seorang ketua negara ( Khalifah, Raja, Sultan, Pemimpin Revolusi, Presiden dan PM ). Yang jelas maksud hadith ini ialah Ahlis Sunnah wal Jamaah yang satu-satunya daripada 70 firqah umat Islam yang akan masuk syurga ialah orang-orang yang mengikut sunnah-sunnah Rasulullah saw dan pertunjuk-pertunjuk baginda, bukannya orang-orang Islam yang bersekongkol di bawah satu pemerintah Islam yang tidak lagi berpegang kepada sunnah Rasulullah saw dan sunnah-sunnah para sahabat baginda.
Oleh kerana setiap para sahabat Rasulullah saw semuanya benar-benar berpegang kepada semua sunnah dan pertunjuk Rasulullah saw, maka maka orang-orang yang mengikut dan berpegang kepada pertunjuk Abu Bakar as-Siddiq dalam semua perkara, maka orang itu adalah dikira Ahlis Sunnah wal Jamaah. Orang-orang yang mengikut dan berpegang kepada pertunjuk Umar dia adalah Ahlis Sunnah wal Jamaah. Orang-orang yang mengikut dan berpegang kepada pertunjuk Uthman adalah Ahlis Sunnah wal Jamaah. Orang yang mengikut dan berpegang kepada pertunjuk Ali maka dia adalah Ahlis Sunnah wal Jamaah. Orang-orang yang mengikut dan berpegang kepada pertunjuk Aisyah, adalah Ahlis Sunnah wal Jamaah. Demikianlah orang-orang yang berpegang dan mengikut pertunjuk salah seorang daripada sahabat-sahabat Rasulullah saw, maka dia sebenar-benarnya Ahlis Sunnah wal Jamaah, sekalipun ia seorang sahaja yang berada di satu pihak sedangkan orang-orang Islam yang majoriti berada di dalam kepaduan yang kukuh.
Teringat saya kepada kata-kata Abdullah bin Mas'ud, ulama' sahabat yang terkemuka, " Orang-orang yang teguh mengikut dan berpegang kepada sunnah-sunnah Rasulullah saw dan sunnah-sunnah para sahabat ( yang ia ikut dengan teguh salah seorang daripada mereka ) itulah orang-orang yang berada di atas jalan kebenaran biarpun dia hanya seorang diri." Ini menunjukkan bahawa orang-orang Ahlis Sunnah wal Jamaah itu bukanlah semestinya yang bersekongkol di dalam jemaah orang-orang Islam yang ramai, yang Islam pada nama, tidak pada amalan. Kerana setiap orang sahabat Rasulullah saw tak kira ia berada di dalam puak yang sedikit ( di pihak penentang kerajaan akibat persengketaan di antara mereka ), atau di dalam puak yang ramai ( kerana menyokong pemerintah ), semua mereka adalah Ahlis Sunnah wal Jamaah. Kerana semua mereka makan dari pinggan yang satu, cuma cara mengunyah sahaja yang berlainan. Semua berpegang kepada sunnah-sunnah Rasulullah saw di dalam akidah dan amalan. Cuma batang tubuh mereka sahaja yang terpisah dari jemaah yang ramai.
Bersambung di lain ketika, insya' Allah..............................
0 ulasan:
Post a Comment